نوپرداز کو چهارشنبه 17 مرداد 1397 03:37 ب.ظ نظرات ()

واژه سبز بودن به منظور معنا بخشیدن به دوستدار محیط‌زیست بکار می‌رود. به معنای کاهش تاثیرات سوء بر اکو‌ سیستم و محیط‌زیست که افزایش بهبود جهانی را در پی خواهد داشت و در نهایت به معنای کاهش هدر رفت منابع، افزایش بهره‌وری و به صورت کلی کاهش هزینه‌ها و و افزایش درآمد.

صنعت گردشگری از جمله فعالیت‌هایی است که اگر چه در دهه‌های اخیر از رشد بسیاری در سراسر جهان برخوردار بوده است اما در عین حال از تهدیدهای اصلی بر محیط‌زیست به شمار می‌رود و به لحاظ زیست‌محیطی خساراتی را از طریق تولید میزان زیادی از کالاهای بی‌دوام، فاضلاب، زباله،  انتشار کربن و نیز مصرف گسترده منابع آب و انرژی دارد.

هتل‌ها به عنوان قلب صنعت گردشگری محسوب می‌شوند. استاندارد “هتل سبز” در برگیرنده این نواحی محیطی از قبیل کمترین میزان ضایعات، بازیافت و استفاده مجدد، بازدهی انرژی، حفاظت و مدیریت، مدیریت منابع آب آشامیدن، مدیریت فاضلاب، مواد پرخطر و سیاست‌های بسته‌بندی دوستدار محیط‎زیست، می باشد.

با بررسی ریالی هزینه‌ها به عنوان استانداردی ساده می‌توان دریافت که یک هتل در بخش‌های سیستم‌های تهویه مطبوع، مصارف آب و برق و منابع اداری چه میزان هزینه کرده است و این معیار به خوبی اهمیت نوع محصولات و دسته‌بندی‌های سرویس را نشان می‌دهد. این ارزیابی مسلما با توجه به قدمت ساخت، تجهیزات و برنامه‌های نوسازی که تا حد زیادی موقعیت‌های بهبود بخشی را تعیین می‌کند برای هر هتلی متفاوت است و باید به خاطر داشته باشیم محصولاتی که در منابع انرژی صرفه‌جویی می‌کنند به سرعت در بازه زمانی معمولی سودآور خواهند بود.

مدیر “هتل سبز” می‌بایست این مساله را به خوبی درک کند که سبز بودن هتل در یک مرحله تحقق نمی‌یابد بلکه فرآیندی است ادامه‌دار و با مشارکت دادن کارکنان هتل به عنوان افراد کلیدی سبز، زمینه مناسبی جهت ایجاد سیستمی یکپارچه در مدیریت زیست‌محیطی فراهم آورد و همچنین باید به خاطر داشته باشد که سبز بودن یک هتل نباید به کاهش رضایت میهمان، منتهی شود.

معروف شدن هتل به “هتل سبز” توجه بخش گسترده‌ای از دوست‌داران محیط‌زیست و همچنین کارشناسان دولتی و شرکت‌هایی که ترجیح می‌دهند با حس مسئولیت در قبال محیط‌زیست مسافرت کنند را جلب خواهد کرد.

در چند سال آینده حفاظت از محیط‌زیست به عنوان یک وظیفه قانونی برای هتل‌ها و سایر تاسیسات گردشگری خواهد بود. پس از هم‌اکنون بایستی ابتکار عمل به خرج داد و در رسیدن به این هدف پیش‌قدم باشیم چرا که علاوه بر پیش‌بینی قانون، مزیتی رقابتی نیز می‌توان به دست آورد. بر همین اساس وقت آن رسیده که صنعت هتلداری کشور در جهت کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی گردشگری بر محیط طبیعی مسئولیت‌های خود را به شایسته‌ترین صورت ایفا نماید.